KEYNOTES

Marvin Carlson is the Sidney E. Cohn Professor of Theatre and Comparative Literature at the Graduate Center of the City University of New York. He has received an honorary doctorate from the University of Athens, the ATHE Career Achievement Award, the ASTR Distinguished Scholarship Award, the George Jean Nathan Award for Dramatic Criticism, and the Calloway Prize for writing in theatre.  He is the founding editor of the journal Western European Stages, and the author of over one hundred scholarly articles in the areas of theatre history, theatre theory and dramatic literature. Among his books are The Theatre of the French Revolution (1966), Goethe and the Weimar Theatre (1978), Theories of the Theatre (1984), Places of Performance (1989), Theatre Semiotics: Signs of Life (1990), Performance: A Critical Introduction (1996), Voltaire and the Theatre of the Eighteenth Century (1998), The Haunted Stage (2001), Speaking in Tongues (2006), Theatre is More Beautiful than War (2010) and The Theatres of Morocco, Algeria, and Tunisia (2012). His work has been translated into fourteen languages.

 Marvin Carlson é Professor de Teatro e Literatura Comparada no Centro de Graduação da Universidade da Cidade de Nova Iorque, nos Estados Unidos. É Doutor honoris causa pela Universidade de Atenas, e foi agraciado com diversos prêmios, entre eles o ATHE Career Achievement Award, o ASTR Distinguished Scholarship Award, o prêmio George Jean Nathan de crítica dramática, e o Calloway Prize para autores de estudos teatrais. É editor-fundador do jornal Western European Stages, e autor de mais de cem artigos acadêmicos nas áreas de história e teoria do teatro e literatura dramática. Entre seus principais títulos publicados estão: Teorias do Teatro (UNESP, 1997), Performance: uma introdução crítica (UFMG, 2010) e, ainda não traduzidos ara o português, The Theatre of the French Revolution (1966), Goethe and the Weimar Theatre (1978), Places of Performance (1989), Theatre Semiotics: Signs of Life (1990), Voltaire and the Theatre of the Eighteenth Century (1998), The Haunted Stage (2001), Speaking in Tongues (2006), Theatre is More Beautiful than War (2010) e The Theatres of Morocco, Algeria, and Tunisia (2012). Suas obras já foram traduzidas para catorze línguas.


Cristina Grazioli 
is Professor in History of the Theatre and Performing Arts and History and Aesthetics of Stage Lighting at the University of Padua. The lines of investigation of her researches focus on the relationship between theatre and visual arts, German Drama at the beginning of the 20th century, Aesthetics of the Marionette, and Lighting in the theatre. She has worked on the research and cataloguing project on the spectacular activity at the Gonzaga Court at the Fondazione Umberto Artioli of Mantova (where she has directed the research group). Among her studies: Lo specchio grottesco. Marionette e automi nel teatro tedesco del primo ‘900, Esedra, 1999; Luce e ombra. Storia, teorie e pratiche dell’illuminazione teatrale, Laterza, 2008; R.M. Rilke, Scritti sul teatro, Costa & Nolan 1995; Drammi dell’Espressionismo, Costa & Nolan 1996. She wrote essays for «Puck» (France), «Maske und Kothurn» (Austria), «Il Castello di Elsinore», «Hystrio», «Primafila», «Drammaturgia.it», «Alfabeta2», «Arabeschi», «Culture Teatrali», «Revue d’Histoire du theatre», «Moin Moin». She is the coordinator of the http://www.ruzante.it web site on the twentieth-century staging of Ruzante’s plays. She is in the teaching body of the Ph.D. program in “Storia e critica dei beni artistici, musicali e dello spettacolo”, University of Padua and a co-director of the series “Storia del Teatro” for Esedra publishers. She is Visiting Professor at the University Sorbonne Nouvelle – Paris III (2009/2010) and she hold seminars at the Federal University of the State of Rio de Janeiro (Unirio), University Paul Valéry (Montpellier – France), Paris 3-Sorbonne Nouvelle. She is member of the international scientific committee of the “Revue d’Histoire du théâtre”.

 Cristina Grazioli é professora de História do Teatro e Artes Cênicas e História e Estética da Iluminação Cênica da Universidade de Pádua. As linhas de investigação das suas pesquisas incidem sobre a relação entre teatro e artes visuais, o drama alemão no início do século XX, a estética da marionete e a iluminação no teatro. Trabalhou no projeto de pesquisa e catalogação da espectacular atividade da Corte dos Gonzaga da Fundação Umberto Artioli de Mântua (onde dirigiu o grupo de pesquisa). Entre seus estudos: Lo specchio grottesco. Marionette e automi nel teatro tedesco del primo ‘900, Esedra, 1999; Luce e ombra. Storia, teorie e pratiche dell’illuminazione teatrale, Laterza, 2008; R.M. Rilke, Scritti sul teatro, Costa & Nolan 1995; Drammi dell’Espressionismo, Costa & Nolan 1996. She wrote essays for «Puck» (France), «Maske und Kothurn» (Austria), «Il Castello di Elsinore», «Hystrio», «Primafila», «Drammaturgia.it», «Alfabeta2», «Arabeschi», «Culture Teatrali», «Revue d’Histoire du theatre», «Moin Moin». Ela é coordenadora do site http://www.ruzante.it na montagem do teatro do Ruzante no século XX. Ela integra o corpo docente do Programa de Pós Graduação (Ph.D. ) em “Storia e critica dei artístico, musicali e dello spettacolo”, Universidade de Pádua e é co-diretora da série “Storia del Teatro” para a Editora Esedra. É Professora Visitante na Universidade Sorbonne Nouvelle – Paris III (2009/2010) e realiza seminários na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio), Universidade Paul Valéry (Montpellier – F), Paris 3 – Sorbonne Nouvelle. É membro do comitê científico internacional da “Revue d’Histoire du théâtre”.


Dorita Hannah 
(PHD) is Research Professor of Interdisciplinary Architecture, Art & Design at the University of Tasmania (UTAS), Australia and Adjunct Professor of Stage & Space: Aalto University, Finland. Dr Hannah is located in The Creative Exchange Institute at UTAS where she works across the spatial, visual and performing arts as a scholar and design practitioner. Specializing in theatre architecture, as well as the design of cultural venues and public space, she also creates dance-architecture events and performative installations as practice-led research and was Theory Curator for PQ 2015 (Prague Quadrennial), Research Curator for WSD 2013 (World Stage Design) and Architectural Commissioner for PQ 2011: also sitting on the boards of OISTAT (International Association of Scenographers, Theatre Architects & Technicians), Performance Studies international (PSi) and the Interior Architecture/Design Educators Association (IDEA). Hannah is currently co-Chair of the Performance+Design Working Group for PSi (Performance Studies international) and sits on various editorial boards as well as international research centers. She is the author of many articles on Theatre architecture and co-editor of many books. Focusing on how the built environment housing an event is itself an event and an integral driver of experience, Dr Hannah has completed Event-Space: Theatre Architecture & the Historical Avant-Garde, a book to be published this year by Routledge Press.

 Dorita Hannah  (PHD) é professora e pesquisadora de Arquitetura Interdisciplinar, Arte e Design na Universidade da Tasmânia (UTAS), Austrália. e professora adjunta de Teatro e Espaço: Aalto University, Finlândia. A Dra. Hannah está lotada no Instituto de Intercâmbio de Criação da UTAS, onde trabalha na interseção entre as artes espaciais, visuais e cênicas como pesquisadora quanto designer. Especializada em arquitetura de teatros, bem como no projeto de espaços culturais e espaços públicos, ela também criou eventos de dança-arquitetura e instalações performativas como pesquisa dirigida pela prática e foi Curadora de Teoria para Quadrienal de Praga em 2015 (PQ 2015). Foi também Curadora da área de Pesquisa para o Congresso do World Stage Design em 2013 e integrou a Comissão de Arquitetura da Quadrienal de Praga em 2011. É Conselheira de várias organizações internacionais tais como a OISTAT (Associação Internacional de Cenógrafos, Arquitetos e Técnicos de Teatro), a Performance Studies International (PSI) e a Associação de Arquitetos e Design de Interiores (IDEA). Atualmente, Hannah é co-presidente do Grupo de Trabalho Performance + Design para PSI (Performance Studies International) e atua em vários conselhos editoriais e centros internacionais de pesquisa. A Dra Hannah é autora de muitos artigos na área de arquitetura teatral e co-organizadora de vários livros. Investigando como um ambiente construído que abriga um evento é em si um evento e um instigador da experiência em si, a Dra. Hannah completou o livro Event-Space: Theatre Architecture & the Historical Avant-Garde, a ser publicado este ano pela Routledge Press.

Helder Jorge Maia Silva Moreira is Adjunct Professor at the Polytechnic Institute of Porto. He works in the area of ​​Arts and has a degree in Scenography and PhD in Fine Arts – Sculpture by the Faculty of Fine Arts of Pontevedra of the University of Vigo. He was awarded the prize of the Polytechnic Institute of Oporto in 1997. He is both a scholar and a practitioner as he works as stage designer in cinema and theatre, teaches and does research on Stage Design in the PostGraduate Performing Arts  Programme  of ESMAE – Escola Superior de Música e Artes do Porto – Instituto Politécnico do Porto, since 1998, where he currently holds the positions of Director of the Theatre Department and Vice-President of the Technical-Scientific Council. At the same time, he participates in the “Meeting Place – Music, Theatre, Landscape” Strategic Partnership Program, involving a network of European universities, such as Winchester University (UK), Stockholm Academy of Dramatic Arts (SADA- Sweden) and The Swedish University of Landscape Sciences -SLU (Alnarp, Sweden). He is an Integrated Member of the (Research Centre in Arts, Music and Entertainment – NIMAE), Research Unit of the Faculty of Fine Arts of the University of Porto. He develops research in areas related to “Expression of materials in the plastic language of the spectacle”, “Artistic interventions in public space” and “Analysis of the application of the sense of sustainability applied to Scenography. He has authored numerous stage design works since 1997.

 Helder Jorge Maia Silva Moreira é Professor Adjunto no Instituto Politécnico do Porto. Atua na área de Artes e tem Licenciatura em Cenografia e Doutoramento em Belas Artes – Escultura pela Faculdade de Belas Artes de Pontevedra da Universidade de Vigo. Recebeu o prêmio de mérito do Instituto Politécnico do Porto em 1997. Articula a sua atividade de Cenógrafo em cinema e teatro com o ensino da Cenografia no curso de teatro da ESMAE – Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo – Instituto Politécnico do Porto, desde 1998, onde atualmente assume os cargos de Diretor de Departamento de Teatro e Vice-Presidente do Conselho Técnico-Científico. Paralelamente, participa no Programa de Parceria Estratégica “Meeting Place – Music, Theatre, Landscape”, envolvendo uma rede de universidades europeias, Winchester University (Reino Unido),  a Stockholm Academy of Dramatic Arts (SADA- Suécia) and The Swedish University of Landscape Sciences -SLU (Alnarp, Suécia). É Membro integrado do (Núcleo de Investigação em Artes, Música e Espetáculo – NIMAE), unidade de investigação do I2ADS -Unidade de Investigação da Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto. Desenvolve pesquisa em áreas relacionadas com a Expressão dos materiais na linguagem plástica do espetáculo, Intervenções artísticas em espaço público e análise da aplicação do sentido de sustentabilidade aplicado à Cenografia. É autor de inúmeras obras cenográficas desde 1997.


Juliet Rufford
holds a BA Honours in English Language and Literature (King’s College London) and a PhD on ‘The Theatre Projects of Haworth Tompkins: Architecture and Performance in Theory and in Practice’ (King’s College London) and is currently affiliated to the University of Exeter’s prestigious department of Drama as a research fellow, where she is developing a proposal to conduct a major research project including members of the department as well as colleagues working internationally on the inter-sections of architecture, theatre and performance. She also teaches at Birkbeck College, University of London (MA ‘Theorising the Contemporary’) and at Queen Mary University of London (Msc ‘Performance for Non-Performers.’). Her main research interests are in modern and contemporary theatre and performance, and the intersections between architecture, scenography and performance during this period. She has a particular interest in the politics of design, performance and space, and in the strategic deployment of methods and techniques from one set of practices (i.e. time-based media or spatial practices) into its disciplinary ‘other.’ She is the author of Theatre & Architecture (Basingstoke: Palgrave Macmillan), amongst others. She is a consultant to the Bartlett School of Architecture, University College London, and has taught spatial design at Chelsea College of Art, University of the Arts, London.Currently she is Co-Convener of the Theatre Architecture Working Group of the International Federation for Theatre Research (IFTR).

 Juliet Rufford é bacharel em Literatura Inglesa (King’s College London), com doutorado em “Projetos teatrais de Haworth Tompkins: Arquitetura e Performance na Teoria e na Prática” (King’s College London) é atualmente professora e pesquisadora da Universidade de Exeter, no departamento de Drama, onde está desenvolvendo uma proposta para conduzir um grande projeto de pesquisa incluindo membros do departamento, bem como colegas que trabalham internacionalmente nas inter-seções de arquitetura, teatro e performance. Ela também ensina no Birkbeck College, na Universidade de Londres (MA ‘Theorising the Contemporary’) e na Universidade Queen Mary de Londres (Msc ‘Performance for Non-Performers’). Seus principais interesses de pesquisa estão no teatro e na performance moderno e contemporâneo, e nas interseções entre arquitetura, cenografia e performance durante esse período. Ela tem um interesse particular na política de design, performance e espaço, e na implantação estratégica de métodos e técnicas de um conjunto de práticas (ou seja, mídia baseada no tempo ou práticas espaciais). Ela é a autora do livro Theatre and Architecture (Basingstoke: Palgrave Macmillan), entre outros. Ela é consultora da Escola de Arquitetura de Bartlett, University College de Londres, e lecionou design espacial no Chelsea College of Art, University of the Arts de Londres. Ela é co-coordenadora do Grupo de Trabalho sobre Arquitetura teatral na Federação Internacional de Pesquisadores em Teatro. 


João Carlos Laufer Calafate is an architect and urban planner, graduated from Santa Úrsula University-RJ in 1982. He holds a Master degree in Work Management for the Built Environment Quality by Santa Úrsula University-RJ in 2017. He is Professor at the Architecture and Urban Design Department at Pontifical Catholic University PUC-RJ since 2004 and Professor of Architecture and Urban Design Department at Santa Úrsula University-RJ since 1991, and Director of the same course since 2002. He is the Head and owner partner of Fábrica Arquitetura Ltda Practise since 1982, where, amongst other projects, he developed and coordinated the following ones: Rio Cidade, Favela Bairro, Vital Brazil Institute, Juliano Moreira Colony, Jurujuba District, Movie Theatres of the Grupo Estação Botafogo, Poeira Theatre, Espaço Rampa, Theatre of the Fluminense Federal University, Imperator-João Nogueira Cultural Centre, and Laura Alvim Theatre.

 João Carlos Laufer Calafate é arquiteto e urbanista graduado pela Universidade Santa Úrsula em 1982, Mestre em Gestão do Trabalho para a qualidade do Ambiente Construído pela Universidade Santa Úrsula em 2017, Professor do Curso de Arquitetura e Urbanismo na Pontifícia Universidade Católica –RJ desde 2004, Professor do curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Santa Úrsula desde 1991 e Diretor do mesmo curso desde 2002, É sócio-diretor do escritório Fábrica Arquitetura Ltda. Desde 1982 onde elaborou e coordenou, entre os principais projetos, esses à seguir:  Rio Cidade, Favela Bairro, Instituto Vital Brazil, Colônia Juliano Moreira, Bairro Jurujuba, Cinemas do Grupo Estação Botafogo, Teatro Poeira, Espaço Rampa, Teatro da Universidade Federal Fluminense, Imperator- Centro Cultural João Nogueira e Teatro Laura Alvim. 


Helio Eichbauer
studied scenography and scenic architecture in Prague with Josef Svoboda (1962-1966). He was also trained at the Berliner Ensemble and the Berlin Opera House in the mid-1960s. In 1967, he worked at the Teatro Studio in Havana, Cuba. Back in Brazil, he designed the set and costumes of Oswald de Andrade’s O Rei da Vela (1967), dir. Zé Celso, (Governor of the State of São Paulo and APCT Awards). He won the Molière Award for the stage design of Roman Weingarten’s Verão, dir. Martim Gonçalves with whom he also made Album de Família (1969), by Nelson Rodrigues, in Venezuela. He designed the set of Antígone by Sófocles (Molière Award-1969). In the same year, he won the gold medal at the 10th International Biennial of São Paulo and in 1971 the Golden Triga at the 2nd Prague Quadrennial He won the Molière Award again in 1972 for Viagem, adaptation of Carlos Q.Telles to Os Lusíadas, dir. Celso Nunes. He won the Molière Award, in 1981, for the set design of Vladimir Maiakovsky’s O Percevejo, dir. Luis Antonio Martinez Correa, and, in 1985, for Grande e Pequeno by Botho Straus. In the decades of 1970 and 1980, he designed: Hoje é dia de rock, OsVeranistas, Calabar, A tempestade. With the direction of Ulysses Cruz he did the sets of Macbeth by Shakespeare (1992); O Anjo Negro by Nelson Rodrigues (1994); e Pericles by Shakespeare, (1995), winning the Shell (1994), APCA (1995) and Sharp (1996) Awards. He also designed the sets of O Mercador de Veneza (1996), Noite de Reis (1997) by Shakespeare, dir. Amir Haddad, and Somos Irmãs (1998), dir. Ney Mattogrosso and Cininha de Paula. In 1999, signed the set design of Chekhov’s Três Irmãs, directed by Enrique Diaz. More recently he designed numerous sets for concerts, operas, videos, cinema and exhibitions. He is the author of Arte na Bahia (1991) and Cartas de Marear (2013). He has taught at several universities and currently teaches at the School of Visual Arts.

 Helio Eichbauer estudou cenografia e arquitetura cênica em Praga com Josef Svoboda (1962-1966). Estagiou no Berliner Ensemble e na Ópera de Berlim em meados dos anos 60. Em 1967 trabalhou no Teatro Studio de Havana em Cuba. De volta ao Brasil desenhou a cenografia e indumentária de O rei da Vela (1967) de Oswald de Andrade, dir. Zé Celso, (prêmios Governador do Estado de São Paulo e APCT). Recebeu o prêmio Molière pela cenografia de Verão de Romam Weingarten, dir. de Martim Gonçalves com quem faz Álbum de Família (1969), de Nelson Rodrigues, na Venezuela. Cenografou Antígone de Sófocles (Prêmio Molière de 1969). No mesmo ano recebeu a medalha de ouro na 10ª Bienal Internacional de São Paulo e em 1971 a Triga de Ouro na 2ª Quadrienal de Praga. Recebeu o Prêmio Molière em 1972 para A viagem, adaptação de Carlos Queiroz Telles para Os Lusíadas, dir. Celso Nunes. Recebeu o Prêmio Molière em 1981 para a cenografia de O Percevejo de Vladímir Maiakóvski, direção de Luis Antonio Martinez Correa e em 1985 para Grande e Pequeno de Botho Straus. Nas décadas de 1970 e 1980 destacam-se: Hoje é dia de rock, Os Veranistas, Calabar, A Tempestade. Com direção de Ulisses Cruz cenografa Macbeth de Shakespeare, 1992; O Anjo Negro de Nelson Rodrigues, 1994; e Péricles de Shakespeare, 1995, recebendo os prêmios Shell (1994), APCA (1995) e Sharp (1996). Trabalhou em O Mercador de Veneza (1996), Noite de Reis (1997) de Shakespeare, dir. Amir Haddad, e Somos Irmãs (1998), dir. Ney Mattogrosso e Cininha de Paula; em 1999 assinou As Três Irmãs de Tchekhov, direção de Enrique Diaz. Fez inúmeras cenografias para shows, óperas, vídeos, cinema e exposições. É autor de Arte na Bahia e Cartas de Marear. Lecionou em várias universidades e atualmente ministra aulas na Escola de Artes


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